روز دوشنبه 16 دی‌ماه سال‌جاری، روزنامه همشهری در خبری با عنوان «ارقام متناقض از بودجه مترو» سخنان مدیرعامل شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه را به چاپ رساند.

دبیرخانه شورای اطلاع‌رسانی دولت، با ارسال پاسخی با عنوان «پاسخ دفتر سخنگوی دولت به اظهارات بی‌پایه مدیرعامل متروی تهران» به دفتر روزنامه، ضمن غیرحرفه‌ای خواندن نقل خبر مذکور، خواستار درج متن جوابیه شد.

از آنجا که این پاسخ مطول بود، بخش‌هایی از آن که برگرفته از چند خبرگزاری بود، حذف شد تا متن پاسخ دبیرخانه شورای اطلاع‌رسانی دولت چاپ شود. برای مزید اطلاع خوانندگان محترم متن جوابیه به چاپ می‌رسد:

روزنامه همشهری روز دوشنبه 16/10/87 در حالی نسبت به پوشش ویژه اظهارات نادرست آقای محسن هاشمی رفسنجانی در خصوص تکذیب کمک دوبرابری دولت نهم به متروی تهران اقدام کرد که اصل سخنان سخنگوی محترم دولت در این رابطه را که اکثر روزنامه‌ها در روز یکشنبه آن را انعکاس داده بودند، سانسور کرده بود.

هر چند که این امر غیرحرفه‌ای از این روزنامه دوراز انتظار نیست، اما پوشش ویژه سخنان آقای محسن هاشمی رفسنجانی در حالی که کاملا خلاف و متناقض با موضع‌گیری صریح رئیس محترم شورای شهر تهران در این خصوص بود، جالب توجه می‌نماید.

به‌ویژه اینکه روزنامه همشهری سخنان جناب آقای مهندس چمران رئیس محترم شورای شهر تهران را به‌گونه‌ای پردازش کرده که تاییدکننده اظهارات نادرست مدیرعامل شرکت مترو به‌عنوان یکی از شرکت های تابعه شهرداری جلوه نماید.

با ابراز امیدواری که این اقدام و همچنین اظهارات نادرست آقای محسن هاشمی رفسنجانی نه از سر لجاجت و مخالفت با دولت خدمتگزار که از سر ناآگاهی باشد، در خصوص اتهاماتی که نامبرده به سخنگوی محترم دولت نسبت داده، اعلام می‌دارد: مسئولان شرکت مترو هر گاه که ارائه آمارهای غلط و جوسازی‌های آنها با پاسخی مستدل مواجه می‌شود، ضمن شبهه‌افکنی نسبت به صحت اعداد و ارقام، موضوع را به سمت دیگری سوق می‌دهند و آنچنان ادعا می‌کنند که گویی غیر از آنها کسی محاسبه اعداد و ارقام را بلد نیست و همواره برای فرار از پاسخگویی تلاش می‌کنند در جایگاه مدعی قرار گیرند.

آمار و ارقام اعلام‌شده از سوی سخنگوی محترم دولت در نشست خبری شنبه 14دی‌ماه کاملا دقیق و مستند است و همین آمار و گزارش نیز قبلا در جلسه کمیسیون امنیت ملی مجلس که آقای هاشمی رفسنجانی نیز حضور داشته‌اند در حضور نمایندگان محترم مجلس مطرح شده بود.

براین اساس در سال 85 اعتبارات عمرانی مترو در تهران 192 میلیارد تومان بود که این مبلغ در سال 87 به 290 میلیارد تومان رسید؛ بودجه جاری مترو نیز از 3/13 میلیارد تومان در سال 85 به 8/23میلیارد تومان رسید؛

همچنین دولت 120 میلیارد تومان برای طرح تکمیل مطالعات جامع حمل و نقل و توسعه حمل و نقل عمومی کلانشهرها اختصاص داد که نزدیک به40 میلیارد تومان فقط به تهران اختصاص یافت.

کمک دولت به مترو از سال 84 تا86 رشد 100درصدی داشته است و حتی در سال 85 از متمم بودجه نیز 117 میلیارد تومان برای پیش‌پرداخت و میان‌پرداخت واگن‌های مترو اختصاص داده شد.

اعتبار دولت به مترو در سال 86، 90 میلیارد تومان بوده که نزدیک به 68 میلیارد تومان آن تخصیص پیدا کرد؛ یعنی تقریبا 75درصد که رقم خیلی خوبی نسبت به عملکرد بودجه است.

(عین سخنان دکتر الهام در نشست خبری).

همچنین در خصوص آن قسمت از اظهارات مدیرعامل شرکت متروی تهران که گفته است به‌دلیل تامین‌نشدن فاینانس در نظر گرفته شده برای شرکت مذکور، بودجه مترو در دولت نهم یک‌پنجم شده است، ذکر نکات ذیل ضروری است:1- جناب آقای مهندس هاشمی رفسنجانی بهتر می‌دانند که در محاسبات ریاضی، نسبت گرفتن قاعده مشخصی دارد، چگونه است که ایشان منبعی را که قبلا وجود نداشته و قرار بوده اضافه شود ولی این اتفاق رخ نداده ، طوری فرض می‌کند که گویی در گذشته بوده است و اکنون حذف شده است، و در آخر هم یک نتیجه تبلیغاتی به‌سود خود استخراج می‌کند که بودجه مترو یک پنجم شده است!‌ در حالی که این دروغی بزرگ است. ایشان باید منابع  تخصیص‌یافته و محقق‌شده را با هم مقایسه کنند.

2- آقای محسن هاشمی رفسنجانی در اظهارات خود تلاش جالبی برای ایجاد اختلاف میان دولت و مجلس انجام داده‌اند و ارقام پرداختی دولت را نه از جانب دولت، بلکه مصوب مجلس اعلام کرده‌اند، در حالی که واضح است که کل بودجه سالانه کشور هر سال به پیشنهاد دولت به تصویب مجلس محترم می‌رسد و سپس دولت در طول سال آن را تخصیص می‌دهد.

3- در خصوص مشکل فاینانس مترو و پرداخت وام از حساب ذخیره ارزی به آن نیز باید جهت مزید استحضار این دوستان که به‌طور مداوم به دولت با ادعای برداشت از حساب ذخیره ارزی خرده گرفته و حمله می‌کنند تاکید کنیم که گرفتن وام از حساب ذخیره دارای آیین‌نامه مشخصی است که هر موسسه‌ای پس از تکمیل مدارک و درخواست خود از جمله ارائه ضمانت جهت اخذ وام، در نوبت دریافت تسهیلات قرار می‌گیرد و طبعا اگر شرکت متروی تهران نیز شرایط مذکور را احراز کند، از وام حساب ذخیره ارزی برخوردار خواهد شد.

کد خبر 72637

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز